מה ההשפעות של בחירות על המדדים המובילים בשוק המסחר?

בכל פעם כשהכנסת בוחרת לפזר את עצמה וללכת לבחירות, התקשורת ומומחים בתחומים שונים בוחנים את השפעת המהלך על פני היבטים שונים. למשל, איך זה ישפיע על ההיבט המדיני, הביטחוני, איך זה ישפיע על תוכניות שאמורות להתבצע. כמובן אחד המאפיינים החשובים ביותר שנבחנים הוא המאפיין הכלכלי, כיצד מערכת הבחירות תשפיע על התקציב, על ההוצאות וההכנסות, ואיך זה ישפיע על כלכלת ישראל בכלל.

מאחר ואנחנו למודי ניסיון בכל מה שקשור לבחירות, בוודאי בשנים האחרונות, אזי שאנחנו יכולים להבין מה הן ההשפעות שלהן על הכלכלה בכלל ובפרט על המדדים המובילים בשוק המסחר. אומנם מדובר בשוק חופשי, מפותח, אשר רבים סבורים שהוא כבר לא מושפע ממהלכים פוליטיים או אחרים כפי שהיה נהוג בעבר (למשל, השפעתם של מבצעים צבאיים על המסחר בבורסה איננה דומה למה שהיתה בעבר), אך עדיין אפשר לראות השפעות מסוימות ואפשר להניח שהן יגברו במצבים שונים.

למשל, אפשר לראות השפעות של בחירות על מדדים כמו ת"א 35, המדד החשוב ביותר בבורסה מאחר והוא מייצג את 35 החברות המובילות. 35 המניות בעלות השווי הגבוה ביותר הנסחרות בבורסה בתל אביב. כאמור, אפשר לראות השפעות מסוימות ואפשר גם להניח אילו השפעות יהיו למערכות בחירות במצבים מסוימים.

אילו השפעות יש לבחירות על מדד 35?

לפני שנסביר על השפעות שיש לבחירות על המסחר במדד ת"א 35, צריך לציין. מצב בו יש מערכת בחירות כל ארבע שנים, כפי שאמור להיות בישראל משפיע הרבה פחות מאשר המצב שהיה קיים בשנתיים האחרונות של ארבע מערכות בחירות. אומנם זה מצב קיצוני שלא הכרנו בעבר, אך מאחר ועדיין קיים חשש שאנחנו נחזור לסבבים כאלה, אזי שצריך לקחת את זה בחשבון.

בעיקרון ההשפעות נובעות מכמה היבטים. ראשית, עצם העובדה שאם יש בחירות, הממשלה לא יכולה לקבל החלטות, תוכניות כלכליות מתבטלות או נתקעות, התקציב לא עובר, ואין מדיניות קבועה. שנית, ההשפעה קיימת בגלל ההבנה שייקח זמן עד שהמדינה תחזור למסלול תפקוד רגיל. שכן אחרי מערכת הבחירות, ייקח מספר שבועות עד חודשים, עד שתקום ממשלה חדשה ותתחיל לעבוד.

השפעות נוספות על המדדים

מעבר להשפעות שאותן אפשר לראות בשטח, צריך לזכור שיש גם השפעות פסיכולוגיות, תודעתיות על השוק. למשל, החשש מהתוצאות של הבחירות, החשש מאובדן האמון של הציבור במערכת, הדרך בה משקיעים זרים יתייחסו להשקעה בישראל לפני ואחרי הבחירות, חשש שהציבור לא ימהר להוציא כסף בגלל אובדן אמון או מסיבות אחרות ועוד.

נכון שמדד ת"א 35 הוא מאוד חזק ומדובר במניות עם שווי גובה, אך עדיין השפעות רחבות הנובעות בין היתר ממדיניות ממשלה, באות לידי ביטוי בצורות שונות. יכול להיות שרק אחרי שהשוק יבין לאן הרוח נושבת הוא יתייצב בצורה כזו או אחרת.