קרן פועלים לעסקים

בישראל פועלות שתי קרנות מרכזיות למתן הלוואות בתנאים נוחים לעסקים. הקרן היותר מוכרת היא קרן להלוואות בערבות מדינה והפחות מוכרת היא קרן פועלים לעסקים. מה ההבדל בין שתי הקרנות? האם מדובר בכלל בשתי קרנות דומות, שכן הקרן להלוואות בערבות מדינה היא קרן ביוזמת המדינה בעוד קרן פועלים לעסקים היא קרן פרטית עם מטרות עסקיות ברורות? לאיזו קרן נכון יותר עבורכם לפנות? האם אפשר לפנות לשתי הקרנות במקביל? מהם הפרמטרים שבאמצעותם תוכלו לקבל את ההחלטה הזאת? על שאלות אלו עונים לכם בשורות הבאות, המומחים של מרכז הלוואות בערבות מדינה.

מהי קרן להלוואות בערבות מדינה ומהי קרן פועלים לעסקים?

קרן הלוואות בערבות מדינה היא קרן שהוקמה על ידי מדינת ישראל ומיועדת לספק לעסקים קטנים ובינוניים גישה לאשראי זול בתנאים נוחים ובערבות המדינה. במילים אחרות, הלוואות שכל עסק קטן או בינוני יכול לקחת מהבנקים המשתתפים מבלי שעליהם להעמיד בטוחות משמעותיות או ערבים מטעמם. המדינה היא הערבה להלוואה ואין צורך בבטוחות נוספות מעבר לכך. קרן פועלים לעסקים היא קרן בעלת מטרה דומה – להעניק לעסקים קטנים גישה לאשראי זול ובתנאים נוחים. יחד עם זאת, קרן פועלים לעסקים היא קרן פרטית לחלוטין המופעלת באמצעות בנק הפועלים ובשיתוף חברת הביטוח כלל. כל עסק יכול לפנות לקרן ולבקש הלוואה לעסק, וגם במקרה זה, על אף שלא קיימת ערבות של המדינה, אין צורך בהעמדת בטוחות משמעותיות לצורך קבלת ההלוואה.

קרן פועלים לעסקים – בהרחבה

קרן פועלים לעסקים היא קרן שהחלה לפעול בשנת 2016 ביוזמת בנק הפועלים. הקרן הוקמה בשיתוף בנק הפועלים וחברת כלל ביטוח וניהולה מבוצע באמצעות חברת BDI שמתפקדת כגורם המתאם, קרי הגורם שמנהל את כל פעילות הקרן. בשורות הבאות נפרט את המאפיינים המרכזיים של הקרן, עם השוואה לקרן הלוואות בערבות מדינה.

למי מיועדת הקרן?

קרן פועלים לעסקים היא קרן שפונה לעסקים קטנים שהיקף המחזור השנתי שלהם הוא עד 25 מיליון ש"ח. לעומתה, פונה הקרן להלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים שמקיימים מחזור פעילות של עד 100 מיליון ש"ח. המשמעות היא שעסקים עם מחזור של עד 25 מיליון ש"ח בשנה, יכולים לפנות לשתי הקרנות גם יחד, עסקים עם מחזור של 25-100 מיליון ש"ח בשנה, יכולים לפנות לקרן להלוואות בערבות מדינה בלבד ועסקים עם מחזור גבוה מכך לא יכולים לפנות לאף אחת משתי הקרנות הללו.

איך פונים לקרן לצורך קבלת הלוואה?

כאמור, קרן פועלים לעסקים מנוהלת על ידי חברת BDI שמשמשת כגורם המתאם של הקרן. המשמעות היא שכל פנייה לקרן לצורך קבלת הלוואה בערבות המדינה, צריכה להתבצע באמצעות פנייה לחברת BDI ובאתר החברה ניתן לקבל את כל הפרטים על התהליך. הקרן להלוואות בערבות מדינה מנוהלת על ידי גופים מתאמים אחרים ואין להם שום קשר לקרן פועלים לעסקים.

כמה זמן לוקח אישור הלוואה?

לאחר פנייה לחברת BDI עם בקשה לקבלת הלוואה, בוחנת החברה את הבקשה ונותנת תשובה סופית לעסק המבקש בתוך עד 14 ימי עסקים. בקרן להלוואות בערבות מדינה, נבחנת הבקשה על ידי הגורמים המתאמים בתוך עד 10 ימי עסקים, אך לאחר מכן מועברת לבנקים השונים המשתתפים בתכנית ואז מתחיל תהליך נוסף שיכול להאריך את סך זמן הטיפול בבקשה לכדי 30 יום.

מהו סכום ההלוואה המקסימלי שניתן לקבל?

סכום ההלוואה המקסימלי שניתן לקבל מקרן פועלים לעסקים עומד על 500,000 שקלים או 10% מהמחזור השנתי, הגבוה מביניהם ולא יותר מ-2 מיליון שקלים. בקרן להלוואות בערבות מדינה מדובר בסכומים דומים של 500,000 שקלים או 8% מהמחזור השנתי, הגבוה מביניהם.

לכמה זמן ניתן לפרוש את החזרי ההלוואה?

קרן פועלים לעסקים מציעה הלוואות לתקופה מקסימלית של עד 6 שנים (72 תשלומים חודשיים), בעוד הקרן להלוואות בערבות מדינה מציעה תקופה מקסימלית של עד 5 שנים (60 תשלומים חודשיים).

יכול לעניין אותך גם: הלוואה חוץ בנקאית עד 50000

האם הקרנות מעניקות תקופת גרייס?

התשובה היא בהחלט כן. תקופת גרייס היא תקופה בה מחזיר הלווה רק את הריבית בהלוואה ללא הקרן, מה שמכתיב תשלום חודשי נמוך יותר משמעותי מהתשלום הנדרש. תקופת הגרייס ניתנת בדרך כלל מייד לאחר קבלת ההלוואה ותחילת תקופת ההחזר, ונועדה לאפשר לעסק זמן הסתגלות מסוים לפני כניסה לשגרת תשלומים מלאים. קרן פועלים לעסקים מציעה תקופת גרייס של עד שנה בעוד הקרן להלוואות בערבות מדינה מציעה תקופת גרייס של עד חצי שנה.

האם התהליך כרוך בעמלות?

קרן פועלים לעסקים היא קרן פטורה לחלוטין מכל עמלה, לרבות עמלת העמדת אשראי. גם הגשת בקשה להלוואה לגורם המתאם BDI, אינה כרוכה באגרה כלשהי וכל התהליך מבוצע בחינם לחלוטין. בקרן להלוואות בערבות מדינה, יש לשלם אגרה של 250 ש"ח בגין בחינת הבקשה על ידי הגורמים המתאמים ולאחר מכן עשוי הבנק המספק את ההלוואה, לדרוש עוד עמלה נוספת של 2% מסכום ההלוואה כעמלת העמדת אשראי.

שתי קרנות, שתי אפשרויות

כפי שניתן לראות, על אף שקרן פועלים לעסקים היא קרן פרטית לחלוטין, מציעה הקרן תנאים שהם במקרים רבים טובים יותר מאלו המוצעים במסגרת הקרן להלוואות בערבות מדינה. ככלל, כדי להבטיח שאתם מקבלים את התנאים הטובים ביותר, כדאי לנהל את כל התהליך בסיוע גורם מקצועי שיסייע לכם גם בגיבוש הבקשה להלוואה, שצריכה לכלול גם מעין תכנית עסקית מקוצרת שאמורה לספר לקרן מי אתם, מה אתם עושים, מהו העסק שלו מיועדת ההלוואה, למה נועד הכסף וכן הלאה. מרכז הלוואות בערבות מדינה מציע לכם שירות מקצועי להגשת בקשה לכל אחת משתי הקרנות וכן ליווי מקצועי בגיוס אשראי ממקורות אחרים, הכל על פי הנדרש.