למי יש זכויות יוצרים ביצירה שהופקה על ידי AI

הופעת הבינה המלאכותית (AI) שינתה באופן משמעותי תעשיות שונות. ככל שיצירות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית הופכות נפוצות יותר, עולות שאלות בנוגע לבעלות על זכויות היוצרים ביצירות אלו.

להלן נתעמק בתופעת הבינה המלאכותית (AI) ונבחן את ההבדלים בין זכויות יוצרים מסורתיות לבין זכויות יוצרים בהקשר של בינה מלאכותית. מעל לכל – ננסה להשיב על השאלה הקריטית: למי יש זכויות יוצרים על יצירות המיוצרות על ידי בינה מלאכותית.

 

הגדרת זכויות יוצרים

זכויות יוצרים הינן זכויות משפטיות המוענקת ליוצר על יצירה מקורית. זכויות אלה מאפשרות לו בלעדיות על שימוש והפצה של היצירה. החוק הישראלי קובע כי הבעלים הראשון של זכות היוצרים הוא "היוצר של יצירה" ואילו ביצירה שנוצרה בידי עובד, "המעביד הוא הבעלים הראשון של זכות היוצרים".

 

מהו AI?

AI או בינה מלאכותית, מתייחס לפיתוח מערכות מחשב המסוגלות לבצע משימות שבדרך כלל דורשות אינטליגנציה אנושית. משימות אלה כוללות למידה, חשיבה, פתרון בעיות והבנת שפה טבעית. בהקשר של יצירת תוכן, AI הפך לכלי רב עוצמה המסוגל ליצור צורות שונות של תוכן עם התערבות אנושית מינימלית.

 

סוגי יצירות שניתן ליצור באמצעות AI

ל- AI יש פוטנציאל ליצור מגוון רחב של תוכן, כולל טקסט, תמונות, מוזיקה ואפילו סרטונים.

על ידי מינוף אלגוריתמים של למידת מכונה ומערכי נתונים עצומים, מערכות AI יכולות לנתח דפוסים וליצור תוכן חדש המבוסס על דוגמאות קיימות.

קיימות מספר דוגמאות לתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, המציגות את היכולות והפוטנציאל של הטכנולוגיה. בעולם הספרות, AI שימש ליצירת שירה, סיפורים קצרים, ואפילו רומנים שלמים.

 

במה זכויות יוצרים מסורתיות שונות מזכויות יוצרים על יצירות שנוצרו באמצעות AI

חוק זכויות יוצרים מעניק זכויות בלעדיות למחברים או יוצרים של יצירות מקוריות, כגון: ספרים, מאמרים, מוזיקה ותמונות. הגנת זכויות יוצרים נוצרת באופן אוטומטי עם יצירת היצירה, ולבעלים הזכות הבלעדית לשכפל, להפיץ, לבצע או להציג את היצירה בפומבי.

עם זאת, יצירות שנוצרו על ידי AI מציבות אתגרים ייחודיים לדיני זכויות יוצרים מסורתיים, מכיוון שהם אינם מתאימים בצורה מסודרת למסגרת המשפטית הקיימת. אחת הסוגיות העיקריות היא קביעת המחבר של יצירות שנוצרו על ידי AI, שכן חוק זכויות יוצרים בדרך כלל מייחס בעלות ליוצרים אנושיים.

 

למי שייכות זכויות היוצרים על יצירה שהופקה על ידי AI?

נכון לעכשיו, הפן המשפטי בכל הנוגע לבעלות על זכויות יוצרים של יצירות שנוצרו על ידי AI נותר לא ברור.

החוק אינו מתייחס במפורש לסוגיית חיבור ה AI, ומשאיר מקום לפרשנות. כמה משפטנים טוענים כי יש להתייחס ליצירות שנוצרו על ידי AI כאל "יצירות שנעשו להשכרה", כאשר זכויות היוצרים שייכות לאדם או לגוף שהזמין או העסיק את הבינה המלאכותית.

אחרים מציעים כי יצירות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית צריכות להיחשב "נחלת הכלל" ולא להיות כפופות להגנת זכויות יוצרים כלל.

 

שיתוף פעולה בינלאומי חיוני בטיפול בסוגיות AI וזכויות יוצרים

בהתחשב באופי הגלובלי של ה AI והשפעתו על תעשיות שונות, שיתוף פעולה בינלאומי חיוני בטיפול בסוגיית הבעלות על זכויות יוצרים ביצירות אלו.

למדינות שונות עשויות להיות מסגרות משפטיות שונות בתחום זכויות היוצרים, מה שעלול להוביל לחוסר עקביות והתנגשויות. מאמצים משותפים בין מדינות יכולים לסייע בביסוס קווים מנחים ותקנים מאוחדים כדי להבטיח יחס הוגן ושוויוני ליצירות שנוצרו על ידי AI ברחבי העולם.

 

סיכום

ההתפתחות המהירה של AI השפיעה באופן משמעותי על התעשיות השונות. ככל שיצירות שנוצרו על ידי AI הופכות נפוצות יותר, כך עולות שאלות בנוגע לזכויות היוצרים על יצירות אלו.

דיני זכויות היוצרים עומדים בפני אתגרים רבים בהתמודדות עם יצירות אשר נוצרו באמצעות AI וטרם ניתן המענה המשפטי לסוגיה זו.

ככל שהעולם ממשיך לאמץ את הפוטנציאל של ה – AI, חיוני להקים מסגרת משפטית ברורה המגנה על זכויותיהם של יוצרים, משתמשים ומפתחי AI כאחד.

AI