צו חיפוש באישור בית המשפט

בית המשפט חייב לאשר צו חיפוש. כל פעולת חיפוש אשר תיעשה על ידי המשטרה, עורך הדין או כל אזרח מן המניין תיחשב כעבירה.

מאמר זה יגולל בפניכם מהו צו חיפוש, מה הן הנקודות החשובות בכל הקשור אליו, מצבים חריגים בהם ניתן לבצע חיפוש ללא צו וכן כיצד מהו תפקידו של עורך דין פלילי בכל הקשור אל צו חיפוש.

 

צו חיפוש – מה זה אומר?

רוב המקרים בהם מוציא בית המשפט צו חיפוש חלים במקרים בהם קיימת בקשה מצד המשטרה. רוב השוטרים מגישים בקשה זו מבית המשפט על מנת לאתר סמים, נשק וכל דבר המוגדר כפלילי באותו מקום וכן במצבים בהם הם סבורים כי ישנן ראיות חשובות באותו מקום בבעלות פרטית והחיפוש חיוני להוכחת אשמתו או חפותו של אדם, חברה או ארגון.

ישנם מצבים בהם שופט יוכל להוציא צו חיפוש באופן מיידי וזאת אם הוא משוכנע כי החיפוש חיוני ביותר לאותה עת וכל עיכוב יכול לגרום לאובדן של ראיות חשובות. מנגד, אישור של צו חיפוש יכול לקחת גם יממה ויותר.

שאלה היא האם נכון להרחיב את סמכויות המשטרה כדי לבצע חיפוש גם בלי צו – על מנת לחזק את המאבק בפשיעה.

צו חיפוש מקום – חובת אישור על ידי מערכת המשפט

הוצאת צו חיפוש הוא תפקידו של בית המשפט. למרות זאת, יש מצבים חריגים בהם שוטרים יכולים לערוך חיפוש גם ללא צו. מצבים אלו הם בדרך כלל פשעים המתרחשים בזמן אמת ומצבים בהם רודפים אחר אנשים שביצעו בעברם מעשים פליליים ויש חשד סביר כי הם מעורבים גם הפעם בפלילים ועוד.

אלו הם התנאים לביצוע חיפוש על ידי משטרת ישראל ללא צו חיפוש:

  • הרשאה – אותו אדם עליו מעוניינים לעשות את החיפוש מסכים לפעולה זו.
  • פנייה – בעל נכס פונה אל המשטרה ומבקש מהם לעשות חיפוש בנכס הפרטי שלו.
  • פלילי – כאשר השוטרים משוכנעים כי מישהו מבצע באותו מקום בו נערך החיפוש מעשה פלילי.
  • עבריין – במצב של מרדף משטרתי אחר עבריין או התנגדות למעצר.

צו חיפוש – חיפוש בגופו של אדם

חשוב לקחת בחשבון כי קיים חיפוש במקום וקיים חיפוש על גופו של אדם. במקרה בו מעוניינים לעשות חיפוש על גופה של אישה, רק שוטרת יכולה לבצע פעולה זו.

במקרה בו חושדים כי אדם ביצע עבירה פלילית או שמא הוא מסתיר ראיות. במקרה בו אותו אדם מסרב שיבצעו בו חיפוש השוטר יזדקק לאישור מקצין בכיר הממונה עליו על מנת לבצע את הפעולה. חיפוש גופני יכול לכלול נטילת טביעות מחלקים שונים בגוף, חיפוש מתחת לציפורניים, נחיריים. לקיחת שיער, ציפורניים, דוגמית שתן, רוק ועוד.

לסיכום, כל אחד אשר היה מעורב בסיטואציה של חיפוש חייב לדעת מה הן הזכויות שלו ומהו הגבול הדק בין פעולות אסורות ומותרות לאותו שוטר אשר ערך עליו את החיפוש.

במקרה בו אדם מתנגד לחיפוש או במקרים בהם אדם מתלונן כי החיפוש נעשה באלימות או בניגוד לחוק, עורך דין פלילי יוכל לבחון את המצב, לומר לו האם אכן בוצעה פעולה לא חוקית אשר פגעה בחירות של אותו אדם ומה ניתן לעשות הלאה.