מה, כמה, ולמה? סוגי הלוואות שחשוב להכיר

'הלוואה': מילה כל כך מוכרת לנו, בעיקר בקרב אנשים מבוגרים. כמעט כולנו זקוקים או נזדקק להלוואה בנקודות זמן שונות בחיינו. הצורך יכול להיות כדי לכסות מינוס או עבור לימודים, לקיחת הלוואה יכולה להיות עבור השקעה או מכל סיבה אחרת. אבל כאשר זקוקים למימון כזה או אחר – חשוב להכיר את סוגי ההלוואות ולדעת מה משמעותן.

 

אז מתי כדאי לקחת הלוואה ואיזה סוגים ישנן?

 

כיום, יש לא מעט סיבות ללקיחת הלוואה, כאשר בין הסיבות העיקריות תמצאו: הלוואה לעסק, הלוואה לסגירת מינוס, מימון לימודים אקדמאיים, לקיחת משכנתא לרכישת נכס ועוד. בכול מקרה, הסיבות הן אינדיבידואליות, ויש שיפנו אל הבנק כדי לקבל את הסכום הדרוש, ויש את מי שיפנה אל חברות אשראי או אל חברות חוץ בנקאיות המציעות מימון של מטרות שונות.

 

אבל רגע לפני שאומרים "כן" למימון כזה או אחר, חשוב לדעת כי אל הסכום שלווים, מוסיף הגוף הפיננסי המלווה ריביות וקרן בהתאם לפריסת תשלומי ההלוואה ולמסלול הנבחר. הריביות והקרן מתווספות לסכום החיוב החודשי ומחושבות על פי לוח סילוקין.

 

ריביות הן החלק הארי באינטרס של הבנקים לאפשר הלוואות ללקוחות, זאת בשל הרצון של הגוף הפיננסי להרוויח מהריבית. בשל כך הבנק מציע מגוון רחב של מסלולי הלוואות מהן יכולים לבחור לקוחות, בתוספת ריבית כמובן.

 

איזה סוגי הלוואות ישנן?

 

בנקים וגופים פיננסיים מציעים סוגים שונים של הלוואות, כמו הלוואה בריבית צמודה למדד, הלוואה במט"ח, הלוואת גרייס המאפשרת להחזיר את הסכום שנלקח בתשלומים במועד מאוחר יותר, או הלוואת שפיצר הנפוצה ביותר משום שהיא מבוססת על תשלום חודשי קבוע שמעודכן על פי ריבית הפריים. במקרה כזה תשלום הקרן עולה עם הזמן, אבל תשלומי הריבית יורדים. מדובר באחת ההלוואות הפופולאריות שיש.

בין היתר תמצאו הלוואת בלון המאפשרת לקבל את הסכום הדרוש באופן מידי ולהחזירו לאחר שנה או מספר שנים, זאת על פי היכולת של הלווה.

 

מסלולי הלוואות

 

חשוב לדעת שהבנקים והגופים הפיננסיים מגדירים חלק מהמסלולים במילים נגישות יותר לקהל הלקוחות, כמו: הלוואת סטודנטים, הלוואה לרכישת דירה או משכנתא לטווח רחוק, בעיקר כאשר אדם מחליט לבצע לקיחת משכנתא. בנוסף לכך תמצאו מסלולים  לבעלי עסקים, ישנה הלוואה שנועדה למימון רכב או חופשה ועוד. כך יכולים הלקוחות לבחור את המסלול הנוח ביותר עבורם.

 

לקיחת משכנתא – האם זאת גם הלוואה?

 

כאשר רוכשים בית או כל נכס אחר, זקוקים הרוכשים פעמים רבות לסכום כסף גדול מאד לרכישה. מי שמגייס הון עצמי המהווה שליש מסכום הנכס – יכול להיות זכאי למשכנתא מהבנק. 'משכנתא' היא שם כללי להלוואה ענקית אותה מספק הבנק בתוספת ריביות וקרנות, עם מסלול החזרים שנפרס על שנים ארוכות. משכנתא לרכישת בית היא אכן הלוואה לכל דבר, רק כזאת שדורשת יותר הוכחות מהלקוח בנוגע ליכולת החזר ויותר תנאים אותם מציב הבנק, כאשר לוקחים אותה.

 

כיצד מחשבים את הריביות וההחזר הסופי של הסכום שלקחתם?

 

על מנת לדעת כמה כסף תחזירו לבנק או לכל גוף אחר אשר מוסיף ריביות וקרן על הסכום שאתם לווים – כדאי להתעמק בלוח סילוקין. הלוח מציג באופן מדויק את פריסת התשלומים אותם תחזירו ומציג את ההחזר של הקרן והריבים.

 

כך אפשר להתארגן לקראת ההורדות החודשיות כלכלית ולחיות טוב יותר כשאתם יודעים בדיוק מה התנאים של סכום הכסף אותו אתם לווים.