מהי הצהרות הון ולמה היא חשובה לעסק?

מעת לעת פונה רשות המסים לישראלים ומבקשת מהם להגיש לה הצהרת הון. הפנייה הזאת איננה מיועדת לכלל הישראלים, אלא רק למי שעובד באופן עצמאי, קרי מחזיק עסק משלו, בין אם מדובר בעסק גדול או קטן, וכן בדרך כלל פנייה כזו מוגשת רק למי שלא הגיש בשנים האחרונות הצהרה שכזו. בעיקרון אין קביעה בחוק שצריך לעבור מינימום שנים בשביל להגיש הצהרה, אך לא נהוג לבקש מאנשים להגיש שנה אחר שנה.

במאמר זה אנחנו נסביר מהי הצהרת הון, מדוע רשות המסים מבקשת מאיתנו להגיש אותה וכן למה היא חשובה לעסק שלנו. לפני כן נציין, בשביל שנוכל להגיש הצהרה בצורה מסודרת ונכונה כפי שרשות המסים מצפה מאיתנו, מוטב שנפנה אל רואה חשבון או גורם מקצועי אחר שמתעסק בהצהרות הון והוא יסביר לנו בדיוק, מה עלינו לעשות, איך עלינו להגיש את ההצהרה, אילו מסמכים אנחנו צריכים להגיש, ולמעשה אחרי שנאסוף את כל החומר הרלוונטי, הוא יגיש את ההצהרה לרשות המסים כפי שהתבקשנו לעשות.

 

מהי הצהרת הון?

הצהרת הון, היא למעשה תמונת מצב של בעל התיק במס הכנסה אשר התבקש להגיש אותה. כלומר, אם אנחנו פתחנו עסק משלנו, אז באופן טבעי התבקשנו לפתוח תיק במס הכנסה. מרגע זה, יכולה רשות המסים לפנות אלינו ולבקש מאיתנו להגיש לה הצהרה שתציג תמונת מצב מלאה של המצב הכספי וכן של הנכסים והרכוש שעומד לרשותנו.

במסגרת ההצהרה אנחנו נספק מידע מלא על כל מקורות ההכנסה שלנו, מידע מלא על נכסים ורכוש שעומד לרשותנו, בין אם מדובר בכלי רכב, סירות או כל דבר אחר, מעבר לכך ההצהרה צריכה להכיל גם כל מה שקשור ושייך לבן או בת הזוג שלנו וכן לילדים שטרם מלאו 18 וחיים איתנו.

כאמור, רשות המסים תדרוש מאיתנו להגיש הצהרת הון אחת לכמה שנים ולא מדי שנה. בדרך כלל הבקשה תוגש אחת לארבע-חמש שנים, למרות שישנם מקרים, למשל אצל בעלי עסקים קטנים אשר ייתכן מאוד שמשך הזמן בין הצהרה להצהרה יהיה ארוך יותר.

 

למה רשות המסים רוצה שנגיש לה הצהרת הון

הסיבה שרשות המסים דורשת מאיתנו להגיש לה הצהרת הון היא מאוד פשוטה. מדי שנה אנחנו מגישים לה דוח שנתי, הכנסות והוצאות של העסק שלנו. אך אנחנו לא בהכרח מגישים לה תמונת מצב מלאה על כל ההכנסות שלנו.

ברגע שאנחנו מגישים לרשות המסים הצהרה של מצבנו הכספי, נכסים ורכוש, אז היא יכולה לבחון האם זה תואם את מצב ההכנסות וההוצאות, ואם לא, אז סביר להניח שיש לנו מקורות הכנסה נוספים שלא הצהרנו עליהם. אז אנחנו נצטרך לספק הסברים, בתקווה שהם יהיו מספיק טובים ויעמדו בדרישות החוק בשביל שלא ניענש על כך.