האם עצמאי שאינו עונה להגדרה יכול לקבל הלוואה

אנשים רבים בוחרים להקים עסק עצמאי קטן במיוחד, כזה שיהווה עבורם תוספת הכנסה עבור תחביב או שירות שהם מספקים. לעיתים, ההכנסה מאותו עסק היא כל כך קטנה, עד שקשה להגדיר את העסק כעסק של ממש, ולמקרים מיוחדים אלו נוצרה הגדרה ייחודית. להגדרה זו קוראים עצמאי שאינו עונה להגדרה אבל מה זה בדיוק אומר? האם הוא חייב בתשלומי ביטוח לאומי או בהגשת דוחות? האם עסק שאינו עונה על ההגדרה יכול להתפתח לעוסק פטור או מורשה עם הזמן, והאם הוא יכול לקבל הלוואות? כל התשובות בהמשך. 

מהו עצמאי שאינו עונה להגדרה? 

חוק הביטוח הלאומי מגדיר אנשים כעסק עצמאי במידה והם עונים על שלושה קריטריונים: ההכנסה החודשית הממוצע שלהם מהעסק שווה או עולה על 5,935 ₪ שהיא חצי מהשכר הממוצע למשק נכון לשנת 2023, האדם עובד בעסק לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע, או שהוא עובד בעסק 12 שעות ממוצעות בשבוע וההכנסות שלו לא עולות על 1,781 שהן 15% מהשכר הממוצע. מי שלא עונה על ההגדרות הללו נחשב לעובד עצמאי שאינו עונה להגדרה וההשלכות הישירות להגדרה זו הן חובת התשלום והזכאות לקצבאות, שכן הן מחושבות כבעל הכנסה שלא מעבודה. מה זה אומר? שעליו לדאוג לשלם את דמי הביטוח הלאומי בעצמו באמצעות טופס 6101 – דין וחשבון רב שנתי. 

האם משתלם להיות עצמאי שאינו עונה להגדרה? 

בדרך כלל עצמאיים שאינם עונים על ההגדרה מרוויחים סכומים נמוכים למדי. לעיתים קרובות יהיה זה עסק בתחילת דרכו, או תחביב שעליו גובים כסף, ולפעמים מראש אדם מקציב לעצמו שהוא מעוניין להרוויח סכום קטן בתור תוספת הכנסה. האם זה משתלם? בדרך כלל מדובר על אנשים שמחזיקים בנכסים מהם יש להם את אותה הכנסה צדדית, או שהם עובדים בעבודה כשכירים וההכנסה הנוספת רק משמשת כהשלמת הכנסה קטנה. זה יכול להיות משתלם אם אין את ההתעסקות המיותרת בבירוקרטיה, וגם תמיד ניתן להגדיל את העסק במידה וההכנסות ממנו גדלות. 

האם עסק כזה יכול לקבל הלוואה? 

קבלת הלוואה כיום תלויה במידה ניכרת במצב הכלכלי של אדם, ולא בהגדרה שלו כעסק שאינו עונה על ההגדרה, כאדם עצמאי או כאדם שכיר. הגופים המספקים את ההלוואות באות לבחון את ההכנסות הקבועות, גם אם הן מעסק עצמאי שאינו עונה להגדרה וגם אם הן מהכנסות נוספות, כעובד עצמאי או שכיר. לעיתים קרובות, כשמדובר על הכנסה נוספת, קל יותר לקבל הלוואה, ואם מדובר על הכנסה יחידה אך קבועה, ניתן על פי ההיסטוריה הבנקאית גם כן לקבל הלוואה. 

כיצד מבקשים הלוואה כיום? 

כאשר אדם מוגדר כעצמאי אך עם עסק קטן, ביכולתו לבקש הלוואה מהבנק בו הוא מתנהל עם העסק ובחיים הפרטיים והוא יכול גם לפנות לערוצים אחרים לקבלת הלוואה. כיום ישנן הלוואות מהירות שניתנות בכרטיסי אשראי או דרך חברות האשראי בסכומים של כמה אלפי שקלים עד כמה עשרות אלפי שקלים – סכומים שיכולים להוות פריצת דרך עבור עסק עצמאי שרוצה להתרחב ולהתפתח או עבור כל דרישה אחרת – בהלוואות קטנות אף אחד לא מברר עבור מה הכסף, איך מבררים לעומק האם יש יכולת החזר כספית להלוואה.