איך אפשר לבדוק שטרות ולגלות זיופים?

אחת הבעיות העומדות בפניהם של בעלי עסקים המתעסקים עם מזומן, בין אם זה בעלי חנויות, בעלי מסעדות ובתי קפה, בעלי מקצוע, ספקי שירותים ועוד, הוא לאתר שטרות מזויפים בהם משתמשים לקוחות שונים, בכוונה או בלא בכוונה, במטרה לשלם על המוצר או על השירות.

לצערנו הרב, לא מעט אנשים משלמים עבור מוצרים ושירותים בעזרת שטרות מזויפות. חלקם, כאמור, עושים זאת בכוונה על מנת "להרוויח" מוצר או שירות בחינם. אחרים עושים זאת מבלי שהם יודעים שאכן הם שילמו עם שטרות מזויפים. השטרות הגיעו אליהם על ידי גורם מסוים, והם מעבירים אותם הלאה. אלמלא מישהו היה בודק זאת, סביר להניח שאיש לא היה יודע שמדובר בשטרות מזויפים.

אין נתון מדויק כמה שטרות מזויפים יש בשוק, אך על פי הערכות מדובר על כמויות לא קטנות. משטרת ישראל, בנק ישראל וגורמים אחרים פועלים רבות בשביל לסכל את השימוש בשטרות אלו, מתוך הבנה שזה פוגע במשק כולו ובפרנסה של בעלי עסקים ובעלי מקצוע באופן ספציפי.

לפני שנסביר כיצד פריטים כגון פנס לזיהוי שטרות מזויפים או מכשיר בודק שטרות יכול לעזור לנו, חשוב להבין תחילה למה שימוש בשטרות מזויפים הוא בעייתי ולמה חשוב לטפל בכך, הן במובן הלאומי והן במובן הפרטני.

מה זה שטרות מזויפים ולמה זה בעייתי להשתמש בהם?

שטרות מזויפים הם שטרות לא אמיתיים, שאינם הודפסו על ידי הבנק המרכזי במדינה אלא על ידי גורם אחר, פלילי, אשר מנסה להשתמש בשטרות אלו. הוא משתמש במערכות המאפשרות לו להדפיס את השטרות ולהציג אותם, כאילו הם אמיתיים, לכל דבר.

הנזק לכלכלה הלאומית משטרות מזויפים נובע משתי סיבות:

הסיבה הראשונה, ברגע שאנשים מזייפים שטרות, אז הערך של השטר האמיתי יורד והופך להיות חסר משמעות. זה יוצר אינפלציה שגורמת לנזקים משמעותיים לכלכלה.

הסיבה השנייה, חוסר אמון במערכת. ברגע שאנשים נחשפים יותר ויותר לשטרות מזויפים, הם ימעטו להשתמש בכסף מזומן. יש בכך יתרון מסוים, מאחר והמדינה תעדיף שאזרחים ישתמשו במוצרים חכמים יותר, כמו למשל כרטיסי אשראי, אך לא כולם יכולים להרשות לעצמם או מעוניינים בכך, ולכן זה עלול להיות בעייתי.

במובן הפרטני יותר, ברגע שבעל עסק או בעל מקצוע מקבלים שטר מזויף עבור עבודתם, הם למעשה לא קיבלו שום דבר. כלומר, הם עשו את עבודתם בלי לקבל תמורה. כמובן שזה גם ייצור להם נזק כלכלי עצום, ואם מדובר על סכומים עצומים אזי שזה עלול לגרום להם לפשיטת רגל.

לכן חשוב להשתמש בכלים כמו פס לזיהוי שטרות מזויפים או בודק שטרות אחר בשביל לבחון כל שטר ושטר ואז אפשר יהיה לדעת, אילו שטרות אמיתיים ואילו לא.

איך המכשירים האלה עובדים?

פנס לזיהוי שטרות מזויפים, הוא מכשיר מאוד פשוט שיכול לאתר באמצעות אור אולטרה סגול סימונים ומספרים פנימיים שאמורים להופיע בשטרות חדשים, כולל שטרות של 20,50,100,200 שקל. מדובר על סימונים שבנק ישראל ייצר במטרה למנוע זיופים ולאפשר לאתר אותם בצורה קלה ופשוטה.

מדובר על סימונים המלמדים על הערך של השטרות ואותם לא ניתן לזייף. לכן, פנס לזיהוי שטרות מזויפים יכול לאתר את הסימון בקלות. במידה והסימון לא נמצא במקום, אזי שזה סימן שהשטר מזויף ואסור להשתמש בו.

חשוב לומר, מדובר על פנס מאוד פשוט, סטנדרטי, לא יקר, אשר כל אחד יכול וצריך לרכוש אותו. הוא מגיע הרבה פעמים עם מחזיק מפתחות או אמצעי אחר, זאת על מנת שלא נאבד אותו וכן נוכל להפיק ממנו תועלת רבה יותר. הפנס עובד עם בטריות פשוטות וניתן להשתמש בו בכל עת.

מלבד פנס לזיהוי שטרות, הרי שאפשר למצוא אמצעים נוספים שיכולים לעזור לנו לזהות שטרות מזויפים, כולל מכשירים המאפשרים לזהות שטרות מסוגים שונים, לא רק שקלים אלא גם דולרים, יורו ועוד.

מדובר על מכשירים שאפשר להשתמש בהם לאיתור כמות גדולה של שטרות במקביל והם יכולים להיות יעילים בעיקר לבתי עסק שמתעסקים עם סכומים גדולים, למשל, צ'ייאנג לשם באים לקוחות להחליף שטרות כסף. המכשיר מאפשר לבעל המקום לבדוק כל שטר ושטר, בשביל לוודא שאכן אין שטרות מזויפים בין השטרות הנמסרים להם.

מדובר על מכשיר יותר יקר מאשר פנס לזיהוי שטרות, הוא הרבה יותר גדול ולהבדיל מפנס, הוא גם לא נייד. כלומר מדובר על מכשיר שאפשר להשתמש בו אם מציבים אותו במקום מסוים. בכל מקרה, יהיה נכון להשתמש במכשיר כזה בכל בית עסק אליו מגיעים לקוחות רבים ומשלמים במזומן.

לפני סיום חשוב להדגיש, המכשירים והאמצעים השונים הם מאוד מתקדמים ולכן רצוי לקנות ולהשתמש בהם. יחד עם זאת, חשוב להישאר כל הזמן מעודכנים ולקבל מידע על מכשירים חדשים, נוספים. כמו במקרים רבים אחרים, סביר להניח שעם הזמן גם המזייפים יילמדו להתגבר על הקשיים וידעו לזייף שטרות חדשים ומתוחכמים. ואז יהיה צורך להשתמש במכשירים מתקדמים יותר.